Darmowe
planery, e-booki...

Podziel się:

Darmowe
planery, e-booki...

4 rzeczy, których warto się nauczyć w 2023

Pod ostatnim tekstem Z zaufaniem w Nowy Rok Anita, jedna z Czytelniczek, zostawiła kilka pytań:

Co to znaczy być blisko siebie?
Jak zbudować najważniejszą relację na świecie – z samym sobą?
Jak nauczyć się bycia przy sobie?
Jak stawać za sobą?
Jak się ze sobą zaprzyjaźnić?

Podobnych dostałam przez ostatni rok wiele. Jak to wszystko zrobić? Oto 4 ultra ważne rzeczy, których naprawdę warto się nauczyć w tym roku, jeśli jeszcze tego nie zrobiłaś.

Szanuj siebie

Mam poczucie, że w tej całej dyskusji na temat miłości do siebie, lubienia siebie, akceptowania siebie zapomniałyśmy o jednej, staromodnej może nieco, wartości, jaką jest SZACUNEK DO SIEBIE SAMEJ. Szanować siebie, poważać siebie to dla mnie coś niezwykle istotnego.

Szanuję siebie więc jestem dla siebie ważna.
Szanuję siebie więc nie stawiam siebie i swoich potrzeb niżej od innych (wyżej też nie, żeby było jasne).
Szanuję siebie bez stawiania sobie wymagań i warunków. Nie muszę zasługiwać na swój własny szacunek – być jakaś, mieć coś.

Dużo łatwiej mi szanować innych i ich decyzje, gdy szanuję siebie i swoje wybory. Co więcej, innym dużo łatwiej szanować mnie, gdy widzą, że mam w sobie szacunek wobec samej siebie.

Taki szacunek można budować na milion sposobów – większość z nich nie jest szczególnie romantyczna, ani spektakularna. Budowanie szacunku do siebie to setki codziennych, czasami dużych, a czasami maleńkich decyzji.. Często są to niełatwe decyzje. Czasami potrzebuję odmówić komuś, aby uszanować siebie. Czasami potrzebuję odmówić sama sobie, gdy wiem, że tego wymaga utrzymanie wobec siebie samej szacunku.

Szanujesz siebie?

Dowiedz się, czego potrzebujesz

Wbrew pozorom, to nie jest takie proste. Jak odróżnić prawdziwe potrzeby od zachcianek? I nie mam tu na myśli chęci kupienia nowych butów, tylko ważniejsze życiowe decyzje i potrzeby. Jak nie dać się pochłonąć silnym emocjom, które mogą zatapiać, utrudniając rozeznanie?

Czego potrzebuje moje ciało, a czego psychika i umysł?
Czego pragnie moje serce?
Co daje mi w życiu poczucie sensu (nie mylić ze szczęściem!)?
Jak JA chcę żyć?
Jak NIE chcę żyć?

Ja odpowiedzi szukam w medytacji. To moja droga, która nie musi być Twoją. Codzienna medytacja pozwala mi poznać odpowiedzi na wszystkie te pytania. To nie jest żadna magia. Gdy wiem, jak to robić, medytacja jest dla mnie luksusowym czasem spotkania z samą sobą. Czasem, gdy nie mam żadnych innych rozproszeń, zakłóceń, ucieczek. Nikt nic wtedy ode mnie nie chce, niczego nie muszę osiągnąć – jestem tylko ja, moje ciało, myśli i emocje. Medytacja jest jak lustro – pokazuje mi prawdę o mnie samej. Ta prawda nie zawsze jest dla mnie wygodna, ale nie mogę już zasłaniać się niewiedzą. Medytacja sprawia, że wiem, czego prawdziwie potrzebuję.

Wiesz, czego naprawdę potrzebujesz?

Ufaj sobie i nie kwestionuj swoich decyzji

Ufam sobie. Moment, w którym mogłam z całym przekonaniem wypowiedzieć na głos to zdanie był też dla mnie chwilą najczystszego poczucia bezpieczeństwa, które płynie z wewnątrz mnie. Poczucie zaufania do siebie, do swoich wyborów i decyzji to coś większego, niż tylko poczucie sprawczości – to, które mówi mi, że poradzę sobie w każdej sytuacji.

Zaufanie do siebie to wszystko naraz – wiara w siebie, poczucie własnej wartości, akceptacja siebie takiej, jaka jestem. To zaufanie jest obecne mimo chwil zwątpienia, trudniejszych momentów czy kryzysów. i pozwala mi zauważyć, że nic nie uczy mnie tak skutecznie, jak dobry kryzys!

Ważnym przejawem zaufania do siebie jest też dla mnie to, że nigdy nie kwestionuję swoich decyzji. Od razu zaznaczam, to nie oznacza, że dokonywałam w życiu samych idealnych wyborów! Co to, to nie! Myliłam się i błądziłam, jak każdy. Nauczyłam się jednak takiej postawy, w której wyciągam wnioski, nie kwestionując samej, podjętej już, decyzji. Wychodzę z założenia, że gdybym mogła zrobić inaczej, zrobiłabym inaczej. Skoro nie zrobiłam, znaczy że w tamtym momencie nie mogłam. Takie podejście pozwala mi też dużo łatwiej szanować i uznawać wybory dokonywane przez inne osoby nawet, jeśli się z nimi nie zgadzam, albo są dla mnie trudne czy raniące.

Ufasz sobie?

Bądź dla siebie dobra

Jestem dla siebie dobra. Dobra czyli życzliwa, czuła, współczująca, cierpliwa i akceptująca. Nie muszę kochać siebie – to zdanie zostało przemielone na tyle sposobów, że mnie wręcz odrzuca. Nie muszę kochać siebie, ale mogę być dla siebie najlepszą przyjaciółką. Taką, która wspiera, nie ocenia, czasami kopnie i zmotywuje, a czasami przytuli i ucałuje – też dosłownie! :)

Czasami bycie dla siebie dobrą oznacza, że świadomie coś sobie odpuszczam – wymagania, oczekiwania, że będę jakaś, że coś jakoś zrobię, a czegoś nie zrobię. Czasami bycie dla siebie dobrą oznacza, że świadomie zmuszę się do wysiłku i starania, do jakiegoś działania, którego wiem, że potrzebuję (patrz punkt „Dowiedz się, czego potrzebujesz”). Czasami bycie dla siebie dobrą oznacza też, że wybaczę sobie błędy, nawet te, które popełniam wielokrotnie.

Bycie dla siebie dobrym, współczującym może kojarzyć się z biernością, z pobłażaniem – nic bardziej mylnego. To bardzo aktywna i czasami wymagająca postawa. Co więcej, jak mogłabym oczekiwać od innych, żeby byli dla mnie dobrzy, skoro sama nie potrafię im pokazać, co to dla mnie znaczy? I jak sama mogę być dobra dla świata, skoro nie jestem dobra dla siebie?

Jesteś dla siebie dobra?

NAUCZ SIĘ TEGO ZE MNĄ

To wszystko łatwo i ładnie brzmi – wiem. Tylko jak się tego nauczyć w praktyce? Jest do tego mnóstwo narzędzi, książek, kursów, warsztatów.

Ja chcę Ci zaproponować absolutnie najlepsze narzędzie, jakie znam. Narzędzie, które mnie samą przeprowadziło przez największe życiowe burze i kryzysy. Narzędzie, dzięki któremu nauczyłam się tego wszystkiego – ufania sobie, bycia dla siebie dobrą, bycia blisko siebie, szanowania siebie samej. Jest to medytacja mindfulness.

Jestem certyfikowaną trenerką medytacji mindfulness i zapraszam się na zajęcia, które łączą medytację ze najnowszymi odkryciami współczesnej psychologii, a efekty są potwierdzone w tysiącach badań klinicznych.

Trening redukcji stresu MBSR

  • Zajęcia stacjonarne Warszawa
  • Kurs trwa od 09.05.24 do 02.07.24
  • Cena: 1490zł

Sprawdź Także

5 5 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
guest
18 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments