Na czym polega medytacja?

o co chodzi w medytacji

Data

Podziel się:

Zacznij medytować

medytacja dla początkujących

Na czym polega medytacja? W różnych medytacjach chodzi o różne rzeczy. W tych powiązanych z religią najczęściej chodzi o zbliżenie się do Boga, spotkanie z nim, kontemplację czy innego rodzaju oświecenie. W dużej części medytacji, które są dostępne w aplikacjach czy na YouTube, często chodzi o jakiś cel, na przykład o zrelaksowanie się czy „poczucie lepiej” w jakiś sposób. W medytacji, którą ja prowadzę, tego wszystkiego NIE robimy, bo nie na tym polega medytacja mindfulness.

Na czym polega medytacja mindfulness?

Mindfulness to wysokiej jakości uwaga, która obejmuje całość doświadczenia w danej chwili. Na tyle nieoceniająco i akceptująco, na ile jest to w tym momencie możliwe.

Gdy przyglądam się tej definicji, która jest pochodną definicji prof. Jona Kabat-Zinna, nie widzę w niej wielu rzeczy, które współcześnie i potocznie są wiązane z medytacją. Nie ma tu konieczności zrelaksowania się, osiągnięcia spokoju, afirmacji, pozytywnego myślenia, niemyślenia czy jakiegokolwiek oświecenia, bo nie o to chodzi w medytacji mindfulness.

Medytacje mindfulness:

  • nie mają rozwiązać Twoich problemów;
  • nie mają Cię zrelaksować;
  • nie wprowadzają w stan hipnozy;
  • nie mają Cię nauczyć, jak przestać myśleć;
  • nie prowadzą do konkretnego miejsca.

Oczywiście, często po medytacji czuję się zrelaksowana i znajduję rozwiązanie jakiegoś problemu, ale dzieje się tak, ponieważ medytacja pokazuje PRAWDĘ o mnie i o sytuacji, w której jestem. Na czym polega medytacja? Na tym właśnie.

Bo w medytacji nie masz nic do osiągnięcia, załatwienia. Nie masz żadnego celu, chodzi tylko o to, żebyś nauczyła się BYĆ z tym, co się pojawia, jeśli się pojawia. Na tym polega medytacja oraz sławetne bycie tu i teraz, bez ucieczek, wypierania i rozproszeń.

Pomogę Ci zacząć medytować

Na czym polega medytacja?

Co się dzieje w trakcie medytacji?

Gdy siedzisz i medytujesz, w Twojej głowie i Twoim ciele może nagle pojawić się bardzo dużo rzeczy albo zupełnie nic. Jedno i drugie jest w porządku.

Co może pojawić się w trakcie medytacji?

  • myśli;
  • emocje, uczucia, nastroje;
  • wspomnienia i plany;
  • obrazy;
  • odczucia w ciele, np. swędzenie, ruchliwość, drętwienie;
  • dźwięki itp.

Na czym polega medytacja?

Co robić w trakcie medytacji?

Co zrobić z tym, co pojawia się w trakcie medytacji?

  • ZAUWAŻYĆ, co się pojawia – nie masz niczego zmieniać, wypierać czy odczuwać;
  • ZAAKCEPTOWAĆ to, co się pojawiło, bez oceniania, uciekania czy zanurzania się w tym.

Zauważanie i akceptowanie tego, co się w Tobie dzieje, wydaje się proste, ale może nie być łatwe. Jak nauczyć się to wszystko świadomie zauważać? Jak nie zatapiać się w myślach, nie rozpraszać, a do tego jeszcze nie oceniać?

Zaakceptuj, że to jest proces

Medytacja uczy nas świadomie dostrzegać, co się w nas dzieje, jeśli się dzieje. Możesz nauczyć się wyłapywać wrażenia z ciała, swoje myśli lub uświadamiać sobie uczucia. Na początku to może nie być łatwe i to jest OK. Zmienić to możesz tylko poprzez regularną praktykę. Z medytacji na medytację będzie nieco łatwiej i możesz zauważyć, że „czujesz” więcej i „spokojniej” reagujesz na to, co się pojawia.

Zaakceptuj, że nie musi pojawiać się coś szczególnego.

Nie musisz czuć jakichś szczególnych wrażeń z ciała, myśli czy uczuć. Nie chodzi o to, żeby cokolwiek specjalnie wywoływać. Tylko zauważać to, co jest. Czasami emocją, która towarzyszy medytacji, jest nuda lub zniecierpliwienie i można te uczucia obserwować tak samo jak każde inne.

Wszystko po kolei i nic na raz, od razu.

Najpierw uczysz się po prostu być w niedziałaniu. Potem świadomie kierować uwagę na poszczególne elementy – ciało, oddech, dźwięki, myśli, emocje. Na końcu uczysz się dostrzegać wpływ, jaki poszczególne elementy mają na siebie: myśli kreują emocje, emocje wpływają na doznania w ciele itp.

STARTER | Medytacje dla początkujących

Jeśli ten tekst nieco rozjaśnił Ci coś w głowie, cieszę się i mam tego więcej! Przygotowałam specjalny STARTER | PAKIET MEDYTACJI DLA POCZĄTKUJĄCYCH. To wszystko, czego potrzebujesz, żeby zacząć medytować w domu.

Cena pakietu: 119 zł

100 minut profesjonalnych medytacji mindfulness

e-book Jak zacząć medytować? GRATIS

pobierasz i masz na zawsze

Warto znać podstawy, ale tak samo, jak nie zajdziesz w ciążę od czytania o seksie, tak samo nie doświadczysz korzyści z medytacji bez medytowania. ;)

 

Dlatego właśnie wrzuciłam na YouTube jedną z medytacji. Medytacja mindfulness to jedna z najcenniejszych rzeczy, która mnie spotkała w życiu. Nauczyła mnie tak wiele!  Być blisko siebie, gdy nie ma nikogo innego. Wybaczać. Odpuszczać. Stawiać granice. Możesz o tym przeczytać w tekście: Weszłam na nową drogę. Dołączysz?

Wiesz już może trochę klarowniej, na czym polega medytacja?
Jeśli tak, spróbuj, najwyżej stwierdzisz, że to nie dla Ciebie. :)

Więcej
artykułów

5 2 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
guest
9 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Monika J. @naturalnie.mniej

Do kiedy trwa promocyjna cena?

Beata

Jutro o 20.30 będę na siódmym spotkaniu medytacyjnym. Mogę powiedziec że te dwa kursy po 8 spotkań to jedna z najlepszych rzeczy które ostatnio odkryłam dla siebie.
Dużo by pisać jak bardzo te podstawy medytacji pomogły mi przetrwać trudny czas i jak bardzo zbliżyłam się do swoich emocji.
Powyższy blogowy tekst wspaniały.Przepisałam fragmenty do swojego notesu:-)
Pewnie zakupię pakiet nagrań medytacji. Do kursu MBSR dojrzewam.

Jola

czy moge zakupic kurs placac w Euro karta Visa?

Królowa Karo

Dołączę! Bardzo chcę spróbować :)

Karolina

Bardzo chętnie bym spróbowała. Ostatnio zaczęłam czytać o medytacji i zastanawiam się, czy dla początkujących powyższa opcja będzie ok?

Katarzyna Kędzierska

Hej Karolino, tak, przygotowałam to właśnie z myślą o osobach początkujących. :)